امروزه برخلاف گذشته توجه زیادی به طراحی و دکوراسیون داخلی منزل، به‌ویژه طراحی و دکوراسیون داخلی اداره ‌جات و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شود. چراکه یک شرکت و یا اداره با داشتن دکوراسیون اداری مدرن و شیک هم می‌تواند راندمان کاری کارمندان خود را افزایش دهد و زودتر به روند موفقیت و رشد برسد و هم اینکه می‌تواند مشتریان بیشتری را به خود جذب کند و از این طریق فروش محصولات خود را افزایش دهد. در طراحی دکوراسیون اداری یک شرکت و یا اداره از مبلمان اداری در طرح‌ها و رنگ‌های متعددی استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که مبلمان اداری حرف اول را در تشکیل یک دکوراسیون اداری شیک و مدرن می‌زنند. البته در کنار مبلمان اداری که نقش اصلی در دکوراسیون اداری دارند به یکسری تکنیک‌ها شامل: نحوه چیدمان هر یک از مبلمان اداری در جایگاه مناسب و همچنین نورپردازی و … نیز اهمیت داده می‌شود. مبلمان اداری دارای انواع متعددی می‌باشند که شامل: میز مدیریت، میز کارمندی، میز کارشناسی، میز کانتر، میز مذاکره، میز کنفرانس، کتابخانه، فایلینگ، گیشه و دیوارپوش اداری می‌باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم به یکی از موثرترین اجزای مبلمان اداری در طراحی دکوراسیون اداری یعنی دیوارپوش اداری اشاره کنیم و انواع دیوارپوش اداری را مورد بررسی قرار دهیم.

پارتیشن اداری 

شاید کلمه دیوارپوش برای شما یک کلمه ناآشنا و غریبه باشد اما بدون اینکه حتی بدانید از آن در خانه خود نیز استفاده کرده‌اید. بله درست است، رنگ و کاغذ دیواری که از آن‌ها بر روی دیوارهای خانه خود استفاده می‌کنید نوعی دیوارپوش به حساب می‌آید. بنابراین به پوششی که بر روی دیوار قرار می‌گیرد دیوارپوش می‌گویند. نکته که در انتخاب و استفاده از دیوارپوش حائز اهمیت می‌باشد این است که دیوارپوش‌ها متناسب با استفاده‌ای که از آن‌ها در جاهای مختلف می‌شود، دارای انواع متعددی می‌باشند. برای مثال در خانه از یکسری دیوارپوش استفاده می‌کنند و همچنین در اداره‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های نیز از انواع دیگری از دیوارپوش‌ها استفاده می‌کنند. معمولا از دیوارپوش‌های چوبی، چرمی، سه‌بعدی، سنگی، آجری، آلومینیومی و شیشه‌ای در طراحی دکوراسیون منازل استفاده می‌شود درحالی که تنها از دیوارپوش‌های اداری در طراحی دکوراسیون‌ اداره‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود، دیوارپوش‌های اداری به صورت کلی به دو دسته شامل: MDF و PVCتقسیم می‌شوند. بنابراین از دیوارپوش‌های اداری MDF و PVC در طراحی دکوراسیون اداری استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از این انواع دیوارپوش‌های اداری می‌پردازیم.

انواع دیوارپوش‌های اداری

  • دیوارپوش اداری MDF

در طراحی و ساخت دیوارپوش اداری MDF، همانطور که از نام این دیوارپوش پیداست از MDF استفاده می‌کنند اما از یک روکش PVC بر روی آن استفاده می‌کنند تا حداقل بتوان با یک دستمال نمدار این نوع دیوارپوش را تمیز کرد چراکه به دلیل استفاده از MDF در ساخت دیوارپوش اداری MDF،  قابل شست‌و‌شو نمی‌باشد. عرض دیوارپوش اداری MDF بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد اما طول آن ۸۰/۲متر است و همچنین ضخامت آن نیز برابر با ۸ میلی‌متر می‌باشد.

  • دیوارپوش اداری PVC

دیوارپوش‌های PVC به این دلیل که از جنس PVC می‌شوند و بر روی آن‌ها نیز از روکش PVC استفاده شده است برعکس دیوارپوش اداری MDF کاملا قابل شست‌وشو می‌باشند بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را تمیز کرد. یکی دیگر از مزیت‌های دیوارپوشPVCاین است که دارای وزن کمی می‌باشد چراکه به شکل توخالی ساخته می‌شود. البته این ویژگی توخالی بودن دیوارپوش PVC تنها یک مزیت نیست بلکه در برخی از موارد به عنوان یک مشکل نیز محسوب می‌شود چراکه توخالی بودن این دیوارپوش موجب می‌شود درصورت برخورد یک شیء سخت با آن دچار آسیب‌دیدگی و فرورفتگی می‌شود. عرض دیوارپوش‌های PVC چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد اما طول آن بین ۳ تا ۶ متر است و همچنین ضخامت آن نیز برابر با ۸ میلی‌متر می‌باشد. نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع از دیوارپوش‌های اداری این است که به علت وزن سبکی که دارند در شاخه‌های ۶ متری طراحی و تولید می‌شود از این‌رو برای فضاهایی که دارای ارتفاع زیادی نیز می‌باشند هم مناسب و مورد استفاده است حتی می‌توان از آن برای پوشش سقف نیز استفاده کرد. دیوارپوش اداری PVC خود نیز دارای دو نوع شامل: دیوارپوش PVC روکش‌دار و دیوارپوش PVC چاپی می‌باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • دیوارپوش اداری PVC روکش‌دار

دیوارپوش اداری PVC روکش‌دار مانند دیوارپوش MDF که بر روی آن از روکش PVC استفاده شده است تا حداقل بتوان آن را با یک دستمال نم‌دار تمیز کرد می‌باشد. به‌گونه‌ای که در طراحی و ساخت این نوع از دیوارپوش‌های اداری PVC از یک روکش جداگانه PVC استفاده می‌شود.

  • دیوارپوش اداری PVC چاپی

همانطور که از نام این نوع از دیوارپوش‌های اداری PVC مشخص است به دیوارپوش‌های PVC که می‌توان بر روی آن‌ها طرحی را به‌عنوان نمای دیوارپوش چاپ کرد دیوارپوش‌های PVC چاپی می‌گویند. درواقع شما می‌توانید نمای موردعلاقه خود را بر روی دیوارپوش PVC چاپی، چاپ کنید. در کنار اینکه این نوع دیوارپوش PVC دارای زیبایی و جلوه خاصی می‌باشد دارای قابلیت شستشو نیز می‌باشد اما مسئله اینجاست که با چند بار شستشو این نوع دیوارپوش PVCممکن است رنگ آن کمی از بین برود درواقع این مسئله طبیعی است و نباید با دیدن آن تعجب کنید.

مزایای دیوارپوش اداری PVC

در ادامه به بررسی برخی از مزایای دیوارپوش اداری PVC می‌پردازیم.

  • استحکام بالا

درواقع دیوارپوش‌های اداری PVC به جزء دیوارپوش‌های توخالی PVC، دارای استحکام و مقاومت تقریبا بالایی در برابر ضربات هستند.

  • عایق دما و صدا

دیوارپوش اداری PVC نه‌تنها نقش یک دیوارپوش کاملا زیبا و منحصربه‌فرد را برای شما دارد بلکه نوعی عایق دما و صدا نیز می‌باشد. به‌گونه‌ای که از خارج شدن هوای گرم اتاق در فصل زمستان و یا وارد شدن هوای سرد به فضای داخل اتاق جلوگیری می‌کند از این‌رو موجب کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن می‌شود. علاوه‌بر این نقش یک عایق صدا را نیز برای شما دارد به‌گونه‌ای از وارد شدن سروصدای سایر بخش‌های شرکت و یا اداره به اتاق شما جلوگیری می‌کند از این‌رو شما می‌توانید تمرکز بالایی بر روی انجام کار خود داشته باشید و از این طریق بتوانید راندمان کاری خود را به صورت چشم‌گیری افزایش دهید.

  • نصب آسان

یکی از مزیت‌های مهمی که دیوارپوش‌های PVC دارند این است که نصب آن‌ها آسان است اما چرا؟ به این دلیل که دیوارپوش‌های PVC نیازی به زیرسازی ندارند به آسانی نصب می‌گردند. از این‌رو در مدت زمان کوتاهی بر روی دیوار توسط نیروهای مجرب نصب می‌گردند و هم موجب صرفه‌جویی در هزینه و هم موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردند.

  • تنوع در طرح و رنگ

مسئله‌ای که همیشه برای مشتریان وجود دارد این است که هنگام انتخاب یکی از انواع دیوارپوش دچار محدودیت در زمینه طرح و رنگ می‌‌شوند. اما خبر خوب برای همه‌ کاربران طرفدار دیوارپوش‌های اداری این است که دیوارپوش‌های اداری PVC برخلاف سایر دیوارپوش‌ها اداری طرح و رنگ متنوعی می‌باشند به‌گونه‌‌ای که کاربر پس از انتخاب یکی از انواع دیوارپوش‌های PVC از نظر طرح و رنگ هیچ‌گاه دچار محدودیت در انتخاب نمی‌شود و به راحتی می‌تواند با تنوع طرح و رنگی که در انواع دیوارپوش‌های PVC وجود دارد به راحتی طرح و رنگ موردعلاقه خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تنوع در طرح و رنگ دیوارپوش‌های PVC موجب می‌گردد بتوانید از هر یک از آن‌ها در هر یک از بخش‌های شرکت و یا اداره خود استفاد کنید به‌گونه‌ای که می‌توانید برای اتاق مدیریت از یک دیوارپوش PVC لاکچری و برای اتاق کارمندان از یک دیوارپوش PVC با رنگ و طرح شد استفاده کنید. البته نکته‌ای که در زمینه انتخاب نوع طرح و رنگ دیوارپوش‌های PVC وجود دارد این است که طرح و رنگ دیوارپوش‌های PVC باید مشابه با نوع سبک، رنگ و مبلمان اداری باشد که در دکوراسیون اداری خود از آن استفاده کرده‌اید تا تمامی اجزای موجود در دکوراسیون داخلی شما کاملا با یکدیگر متناسب باشند چراکه تضاد در اجزای مورد استفاده در طراحی دکوراسیون اداری موجب می‌شود یک دکوراسیون اداری زننده داشته باشید که نه‌تنها تاثیر مطلوبی بر روی کارمندان شما نگذارد بلکه به جای افزایش راندمان کاری آن‌ها، راندمان کاری آن‌ها را کاهش دهد علاوه‌بر این ممکن است موجب شود به جای ایجاد یک تاثیر و حس خوب در مشتریانتان یک حس و یا تاثیر بد در آن‌ها ایجاد کند.

  • دوام طولانی

دیوارپوش‌های PVC، معمولا دوام و طول عمر بالایی دارند اما این دوام و طول عمر بالا به نحوه استفاده از این دیوارپوش‌ها بستگی دارد. به‌گونه‌ای که اگر دیوارپوش‌های PVC دائما در مرز تابش نور خورشید قرار داشته باشند و یا دائما دچار ضربه‌های شدید بشوند درنهایت آسیب خواهند دید و باید آن‌ها را تعمیر کرد. اما در کل اگر در استفاده از دیوارپوش‌های PVC این موارد را به خوبی رعایت کنید به‌گونه‌ای که دائما آن را نشویید، اشیاء نوک تیز و سنگین را به آن نکوبید و از دیوارپوش در جایی استفاده کنید که دائما نور خورشید به آن نتابد می‌توانید در مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید و لذت ببرید.

  • قابل شستشو

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، دیوارپوش‌های PVC قابل شستشو هستند چراکه از روکش PVC برای طراحی و ساخت آن‌ها استفاده شده است بنابراین می‌توان آن‌ها را با خیال راحت شست. اما نکته‌ای که در زمینه شستشو این نوع از دیوارپوش‌های اداری وجود دارد این است که نباید برای شستشوی آن‌ها از مواد شیمیایی اسیدی استفاده کنید چراکه مواد شوینده شیمیایی اسیدی موجب می‌شوند رنگ دیوارپوش‌های PVC از بین برود.

  • نقشی موثر در زیبایی محیط

دیوارپوش‌های PVC نه‌تنها به دلیل تنوع بالا در طرح و رنگ دارای زیبایی خاصی می‌باشند و به محیطی که در آن از آن استفاده می‌کنید جلوه و زیبایی خاصی می‌دهند بلکه به این دلیل که تمامی تجهیزات ساختمان مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی و … را پنهان می‌کنند موجب زیباسازی دو برابری فضای کار می‌شوند.

تفاوت دیوارپوش‌های PVC با دیوارپوش‌های MDF

  • درصورتی که تمایل دارید از زیباترین دیوارپوش در محل کار خود استفاده کنید بهترین گزینه برای شما انتخاب دیوارپوش MDF است چراکه دیوارپوش MDF نسبت به دیوارپوش PVC زیباتر است. اما اگر قصد دارید دیوارپوشی داشته باشید تا هم بتوانید از زیبایی آن در محل کار خود لذت ببرید و هم اینکه آن را پس از مدتی که کثیف شد با استفاده از آب بشویید بهترین گزینه برای شما انتخاب دیوارپوش‌های PVC است.
  • دیوارپوش‌های PVC از نوع روکش‌دار گران‌ترین نوع دیوارپوش‌ها هستند از این‌رو این نوع از دیوارپوش‌ها از دیوارپوش‌های PVC چاپی و همچنین دیوارپوش‌های MDF نیز گران‌تر هستند.
  • یکی از ویژگی‌های جالبی که دیوارپوش‌های PVC نسبت به دیوارپوش‌های MDF دارند این است که این نوع از دیوارپوش‌ها در صورت آتش‌سوزی شعله‌ور نمی‌شوند بلکه تنها ذوب می‌شوند از این‌رو می‌توان گفت این نوع از دیوارپوش‌های نیز در برابر آتش مستحکم هستند.
  • درصورتی که دیوارهای شرکت و یا اداره شما دارای رطوبت می‌باشند بهتر است به جای استفاده از دیوارپوش MDF از دیوارپوش PVC استفاده کنید چراکه درصورتی که آب به دیوارپوش MDF نفوذ کند موجب می‌شود که این دیوارپوش باد کند و آسیب ببیند زیرا همانطور که اشاره کردیم در مغز دیوارپوش MDF از MDF استفاده شده است. درصورتی که دیوارپوش PVC دارای روکش جداگانه PVC است از این‌رو در مقابل آب دارای مقاومت و استحکام بالایی می‌باشد و همانطور که اشاره کردیم قابل شستشو نیز می‌باشد بنابراین درصورتی که رطوبت دیوار شما در این نوع دیوارپوش نفوذ کند اتفاق خاصی برای آن نمی‌افتد و برعکس دیوارپوش MDF باد نمی‌کند و آسیب نمی‌بیند.
  • باوجود اینکه دیوارپوش PVC هم عایق بسیار خوبی برای دما و هم عایق خوبی برای صدا است می‌توان از دیوارپوش MDF به عنوان عایقی برای صدا و دما نیز استفاده کرد به‌گونه‌ای که قبل از نصب این نوع دیوارپوش در پشت آن یک لایه فوم قرار می‌دهند تا بتواند نقش عایق صدا و دما را نیز برای شما ایفا کند.

شرکت ساجیران این امکان را برای تمامی مشتریان خود فراهم کرده است که به صورت حضوری از انواع مبلمان اداری به‌ویژه دیوارپوش‌های اداری در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بازدید کنند تا بتوانند با لمس آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین متریالی که در آن‌ها استفاده شده است را به‌خوبی احساس کنند و براساس معیارهای راحتی، استحکام، طراحی آرگونومیک و زیبایی منحصربه‌فرد که در تمامی محصولات این شرکت وجود دارد، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشند. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید مبلمان اداری به این مجموعه بیاید و از تمامی محصولات برتر، در سبک‌ها و طراحی‌های گوناگون و منحصر‌به‌فرد دیدن کنید تا بتوانید با صرف هزینه مقرون‌به‌صرفه بهترین و شیک‌ترین مبلمان اداری را انتخاب کنید. با خرید محصولات ساجیران می‌توانید اتاق کار منحصربه‌فردی برای خود داشته باشید.